keizersnede, Pasen en blaffende honden bijten niet - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu keizersnede, Pasen en blaffende honden bijten niet - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

keizersnede, Pasen en blaffende honden bijten niet

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

14 April 2011 | Brazilië, Jundiaí

Hoi lieve allemaal,

Het is een tijdje terug dat ik geschreven heb, dit komt door een aantal zaken. Ten eerste is Lucas erg ziek geweest en hierdoor zijn we maar liefst 8 keer naar het ziekenhuis geweest. De doktoren denken dat hij een ontsteking aan de maagwand heeft, oftewel Gastritis. Het gaat nu beter met hem, maar dit komt doordat we nu een totaal ander eetpatroon hanteren. Komende vrijdag heeft hij nog een microscopia en daaruit moet blijken wat het nu precies is.

Ten tweede ik heb het gewoon echt druk. Ik heb een project geschreven over dromen voor de kinderen en ik ben nu volop bezig met de uitvoering. Daarnaast ben ik begonnen met het geven van Engelse les aan het docententeam, elke week 1,5 uur, om er voor te zorgen dat het de docenten toch basisengels kunnen spreken.

Ik doe nog steeds onderzoek in de sloppenwijk, hier liep ik even mee vast omdat het te gevaarlijk was om de wijk te bezoeken. Maar ik heb nu aansluiting gevonden bij een psychologe en een social worker zij promoten een kleine bibliotheek in de wijk. Hierdoor heb ik nu gesprekken met de bewoners van de sloppenwijk zelf. De situatie is nog erger dan je in eerste opzicht denkt. In de wijk zie je enorm veel afval en vaak slapen ze met 7/9 personen in dezelfde ruimte. En dan heb ik het niet over bedden, maar over dunne matrassen of op de grond. In de wijk vindt je geen speeltoestellen of voetbalveldjes, alleen op straat is het voor de kinderen mogelijk om te spelen. Soms voel ik mij schuldig, omdat elke familie die we bezoeken ons perse wat te drinken wilt aanbieden, ik kies altijd voor water, want dat is nog het goedkoopst voor ze.'s avonds heb ik veel gesprekken met Lucas over de situatie om alle indrukken te verwerken.

Ik ben begonnen met hardlopen in de omgeving, dit geeft mij een goed gevoel en tijd om na te denken. Ik woon in best wel een mooie omgeving met allemaal wijnvelden en prachtige oude bomen. Het enige nadeel is dat elke huis in de omgeving een hond heeft, je weet nooit of de hond aardig of kwaadaardig is, dus ren ik standaard met een grote kei in mijn hand voor het geval een hond mij wilt aanvallen. Blaffende honden bijten niet, maar Lucas heeft mij geleerd dat dit niet voor Brazilie geldt.

Momenteel zijn de supermarkten in Brazilie erg donker, dit komt door het plafond wordt gebruikt om de duizende chocolade paaseieren op te hangen. Honderden soorten eieren, met aardbeienvulling, met bonbons van binnen, chocola gemengt met fruit enz. En dit allemaal voor Pasen. Het is de gewoonte hier om met pasen iedereen in je naaste omgeving een ei cadeau te doen.

In Brazilie worden momenteel heel veel kinderen geboren. De winter is hier in juli en augustus en dan is het kouder, dus meer sex,9 maanden later... Een opmerkelijk feit is dat elke Braziliaanse vrouw kiest voor borstvoeding, dus je ziet waar je ook gaat vrouwen die de borst geven aan het kind. Ik vind het een mooi gezicht. Elke vrouw krijgt de keuze voorgelegd om voor een keizersnede te kiezen of op de natuurlijke weg te bevallen. Zo bijna elke Braziliaanse vrouw kiest voor een keizersnede, omdat ze bang zijn voor pijn. Ik vind dit een apart fenomeen, want al die operaties kosten toch ook een hoop geld. Maar dit vergoed de overheid weer.

In de straat waar ik nu woon is 1 groot probleem, een overschot aan mannen en maar erg weinig vrouwen. Ik heb wel een hoop lol met ze, het zijn allemaal vrienden van Lucas en ze respecteren mij dan ook volop. Ze hebben mij gevraagd of ik geen zus of vrijgezelle vriendinnen heb (hahha) en ik heb hier op respons gegeven dat ze toch echt eerst Engels moeten leren. Daarom willen ze allemaal Engelse les bij mij volgen. Volgende week ga ik starten met een klas van 12 mannen en maar 2 vrouwen. In ons huis hebben we hier geen ruimte voor, dus heb ik eigenaar van de plaatselijke bar gevraagd of het daar mogelijk is. Hij antwoorde met een bulderende lach en zei dat zijn eigen zoon ook moest deelnemen. Engelse les in de bar, ik hoop dat het gaat werken=p

Nog twee weken en dan zit ik in het vliegtuig naar Chili, ik heb er erg zin in. Verder arriveer ik op 30 juli in Nederland, maar vertrek ik op 8 augustus naar Canada & de U.S.A om mijn ouders en een vriendin in New York te bezoeken en zal ik weer 23 augustus arriveren in NL. Ennnnn... er zit een dikke kans in dat ik op 28 augustus voor 5 maanden naar Zweden vertrek om mijn minor daar te studeren. Ik ben uitgekozen door mijn Hogeschool om daar te studeren(er waren maar 2 plaatsen!), maar moet alleen nog wachten op goedkeuring van de universiteit in Zweden. Dit hoor ik over 4 weken.

Zo een hoop veranderingen. Ik mis jullie allemaal wel hoor! En als ik naar Zweden ga dan kom ik wel met de kerstvakantie voor 3 weken naar NL samen met... Lucas!:-)

Liefs en dikke kus voor jullie allen! jiske

  • 14 April 2011 - 18:26

    Tanita:

    Super dat je daar al die mensen engelse les geeft.
    Spannend dat je nu mssn weer naar Zweden gaat. Moeten we je weer missen , maar voor jou is het hardstikke leuk :). Maar ik weet zeker dat zodra je weer voor even thuis komt we je nog wel even met ze alle komen opzoeken ;). Heel veel plezier in Chili en suc6 en veel plezier met alle dingen die je doet.

    Dikke Kusz Tan

    Ps Niet te veel paaseieren eten!!

  • 14 April 2011 - 19:27

    Annie:

    Ha die jISKE,
    Wat beleef jij allemaal enorm veel dingen, ongelofelijk. Je zult het hier in Nederland straks nog saai gaan vinden. Maar wij hebben ook leuke dingen gedaan hoor. Oma haar 90ste verjaardag gevierd met een enorm leuk lied. Ze vond het heel leuk en zit nog volop na te genieten. Ze leest jouw gedicht nog heel vaak. Het is iedere keer weer nieuw voor haar.
    Nou veel plezier in Chili en een dikke zoen van Annie

    Zodra ik de foto's van het feest klaar heb, stuur ik ze naar je op!

  • 26 April 2011 - 17:48

    Marja:

    jeetje jis wat maak je allemaal weer mee.we missen je wel hoor
    mare leuk engelse les geven hahah dat wordt vast lachen.
    enne dat van zweden dat gaat em zeker worden dat geloof ik wel.
    hier alles rustig, we hebben gister nog gekanoet en toen moest ik wel weer ff aan je denken haha

    dikke kuss het gaat je goed zo te horen aan je verhalen en doe lucas de groetjes van ons. bijna koninginne dag en het schijnt mooi weer te worden
    xxxx hou van je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 12434

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: