lieve kittens, motel & bezoek sloppenwijk - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu lieve kittens, motel & bezoek sloppenwijk - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

lieve kittens, motel & bezoek sloppenwijk

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

22 Maart 2011 | Brazilië, Jundiaí

Lieve allemaal,

Afgelope week werd ik opgeschrikt door luid gemiauw van de straatpoes voor mijn voordeur. Snel rende ik naar de deur om daar opgeschrikt te worden door luid gepiep van een..... klein donzig poesje oftewel een kitten! Zo lief! Maar het bleef er niet bij 1, we hebben nu maar liefst 4 kittens. Omdat Lucas niet zo gecharmeerd is van katten, heb ik maar een nestje voor ze gemaakt in de schuur, elke dag zie ik ze groeien en ik heb 7 weken de tijd om een baasje voor ze te zoeken. Ik heb er al twee geinteresseerden! Het geeft wel iets gezelligs.

Als je in Brazilie iemand leuk vindt en je krijgt een relatie dan is het niet zo normaal om bij de persoon te blijven slapen(tenminste als hij/zij nog bij zijn ouders woont). Als je toch echt niet kan wachten met sex tot huwelijk dan gaan de koppels hiervoor naar een motel. Je kan een kamer huren voor 3 uur of voor een hele nacht. Nu hebben Lucas en ik onze eigen huisje, dus voor ons is het niet van toepassing, maar afgelope weekend hebben we zijn oom bezocht die ver weg woont en daarom hebben we gekozen voor een overnachting in een motel( want het is namelijk ook nog veel goedkoper dan een hotel). En dit was toch wel erg fascinerend. De kamer die wij huurden had een rond bed met daarboven een grote ronde spiegel ter grote van het bed. Rondom de spiegel kon je kiezen voor oranje sfeerverlichting of voor normale verlichting. Daarnaast was er in de kamer een grote jacuzzie en 1 of ander sextoestel, wat er gebruikt uit zag, haha. Ook bestond de mogelijkheid om verschillende soorten sferen muziek te kiezen, van hardrock tot romantische muziek. Ik moet zeggen de kamer zag er luxe uit en was van alle gemakken voorzien. Enige nadeel in dit motel hoorde je helaas wat geluiden van andere stellen die bezig waren, haha.

Gisteren ben ik voor het eerst de sloppenwijk ingeweest samen met Lucas. En dit was een spannende, maar ook een enge ervaring. De huisjes zijn niet meer dan een paar muren en hebben een dak van een soort gipsplaat, in de wijk zijn enorm veel mensen die dicht op elkaar wonen. We zaten in de auto, maar ondanks dit werd ik herkend door vele kinderen en die riepen mijn naam. Hierdoor vielen wij bijhoorlijk op, wat niet in onze voordeel werkte. De drugsdealers begonnen meteen naar mij te wijzen en hielden hun hand dreigend bij hun wapen. Het bezoek heeft hierdoor maar 5 minuten geduurd, maar ik heb nu een idee van hoe de situatie daar is. Deze week ga ik met de sociaal werker in gesprek over de situatie daar.

Ondertussen spreek ik al een aardig woordje Portugees en ik voer flink wat discussies met Brazilianen over de sociale situatie hier. Ik ben bezig met het organiseren van een protest tegen de plaatselijke regering hier. Jundiai is een rijke gemeente met een cultureel department, maar niemand weet waar het geld voor cultuur heen gaat. In de stad Jundiai is maar slechts 1 cultureel centre en dat is zwaar verouderd, het vermoeden bestaat dat het geld bij de politiek blijft hangen. Er is veel onvreden hier, maar men is niet gewent om op te komen voor hun recht. Het lukt mij samen met Lucas beetje bij beetje mensen te overtuigen dat het zin heeft om te protesteren voor hun recht. Het zou mooi zijn als het lukt om een protest te organiseren zonder geweld.

Beetje bij beetje voel ik mij meer Braziliaans en begin ik mij hier echt thuis te voelen. Brazilie is een mooi land met vele mogelijkheden tot ontwikkeling en ik geloof dat er een hoop mogelijk is met de juiste mensen. Op gebied van sociaal werk is er een hoop te doen en er is enorm veel vraag naar goede gekwalificeerde social workers. Ik zie mij hier in de toekomst dan ook wel een aantal jaar werken.

Lucas en ik zijn samen erg gelukkig en komende maand gaan we voor het eerst samen op vakantie naar voor ons beiden een nieuw land, namelijk Chili. We vliegen aan op Santiago en vanuit daar willen we eerst een bezoek brengen bij het Andesgebergte en dan bergafwaarts reizen naar de Stille Oceaan. We hebben er allebij erg zin in!

Elke keer als ik reacties ontvang, geeft mij dat een gelukkig gevoel. Ik had niet verwacht dat zoveel mensen mij zouden volgen en het is leuk om ook een beetje een idee te hebben van waar mijn vrienden en familie in Nederland mee bezig zijn.

Dit was het voor deze keer, ik denk aan jullie. Dikke kus en liefs, Jiske







  • 23 Maart 2011 - 07:10

    Irene:

    Chili! Prachtig Jis, dat wordt vast een mooie reis. Je boft met al het goeds dat op jouw pad is gekomen daar. Ik denk regelmatig aan je en hoop elke keer dat je je happy voelt daar. Volgens mij is dat aardig aan het lukken. Succes en geniet ze,
    liefs van Irene.

  • 23 Maart 2011 - 09:08

    Wendy:

    hey jissie,

    vet schattig die katjes. ik denk dat de daken geen gipsplaten zijn, maar golfplaten? klopt dat? jis zoals ik al wel eerder zei, doe je wel voorzichtig ;). en dan bedoel ik de sloppenwijk. ik snap best dat je dat eens wilt zien. maar goed:P.

    heel veel plezier op vakantie. ik ga waarschijnlijk met frank naar het zwarte woud, in het zuiden van duitsland. dit is in de zomervakantie dan. maar er zijn nog wat discussie punten:p voornamelijk de afstand en de kosten. maaruuhh, ik heb al gekeken, brazilie kost een vliegticket maar 500 euro:P ( beetje te veel voor mij ) maar het kan miss.)

    de verbouwing gaat snel van mijn ouders. ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. komend weekend ga ik naar de verjaardag van anne:D dus dat gaat wel gezellig worden. morgen avond hebben we de beachparty weer :P zon zee en strand, inde soos :P.

    tristan komt langs, en waarschijnlijk eline ook dus ik ben benieuwd.

    op school is het druk:S. ik red alles denk ik net niet af. of net wel:P altijd maar weer de vraag.

    tot snel jissie (K)(K)(K)

  • 24 Maart 2011 - 15:02

    Marja:

    aaa kleine katjes vet liefff maar die zullen daar wel meer rondlopen denk ik of valt het mee. en wat gaaf om samen met lucas naar chili te gaan.
    zit je dan ook in een motel... hahah.
    wel grappig dat elke beschaving zo ze eigen dingen hebben met stelletjes.

    ik hoop dat je een leuke tijd heb ik chili dan gaan wij gewoon lekker verder met werken. dikke kuss
    en we missen je zeker xxxx
    hou van je

  • 26 Maart 2011 - 12:00

    Arieke:

    He Jis,

    Beetje laat, maar... beter laat dan nooit.
    Tjonge jonge zeg, wat heftig van die sloppenwijk! En wat goed dat je je inzet voor die mensen daar. Pittig dat je gaat proberen een protest op te zetten voor de mensen daar! Ik hoop inderdaad dat dit lukt zonder geweld!
    Hoop dat je niet teveel tegenstand krijgt vanuit de regering!
    Succes wijffie enne veel plezier in Chili met Lucas. Ik geniet ontzettend van je verhalen!!!
    Wij hebben voor oma een mooi lied gemaakt met vele van haar spreuken.

    X Arieke

  • 28 Maart 2011 - 18:30

    Tanita:

    Hey Jis,
    Jammer dat Lucas niet zovel heeft met kittens, maar je mag ze iedergeval weken verzorgen dat is wel leuk. :)
    Klinkt als een leuk motel :P Je hebt natuurlijk wel van alle facaliteiten gebruikt gemaakt hoop ik. :P
    Ja ga jij maar lekker op vakantie en laat ons maar hier hard werken. Het is niet eerlijk. ;) Nouja veel plezier dan maar. ;)
    Met mij alles goed hard aan het werk. Vrijdag ga ik met me werk uiteten, zaterdag is de verjaardag van kris en zondag moet ik dan weer werken. Dus ik heb het druk, maar jij ook zo te horen.
    Heel veel plezier op vakantie en geniet ervan. :)

    Denk aan je! Dikke kusz! Tanita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 12432

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: