nieuwsbrief jiske woudstra - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu nieuwsbrief jiske woudstra - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

nieuwsbrief jiske woudstra

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

04 Juli 2011 | Brazilië, Jundiaí

Hoi lieve allemaal,

Al een tijdje heb ik niks van mij laten horen en dit heeft er voornamelijk mee te maken dat ik het super druk heb. Mijn leven is een beetje hectisch, maar daar geniet ik ook weer volop van. Met deze nieuwsbrief wil ik iedereen op de hoogte brengen wat er de komende twee maanden gaat gebeuren.

Brazilie
Vorige week barstte de minisupermarkt- eigenaresse nog in tranen uit, ik werd omhelst door de bakker en ik kan mij niet op straat vertonen zonder dat iemand begint over mijn vertrek... Het komt nu erg dichtbij. Afgelope vrijdag heb ik nog twee reuzenappeltaarten gemaakt voor het schoolfeest op afgelope zaterdag. Binnen 30 minuten waren mijn taarten uitverkocht. Vandaag de laatste schooldag, samen met alle klassen ga ik op de foto en in de middag rond ik mijn dromenproject af met mijn klas. Ik kijk terug op een zeer geslaagde stageperiode. Het managementteam spreekt nu basis Engels, 40 kinderen uit de sloppenwijk hebben leren dromen, de hele school weet nu over het bestaan van Nederland, met 10 klassen heb ik een waterproject gedaan en ik heb veel Engelse les gegeven. In de sloppenwijk kent iedereen mijn gezicht en ik heb een breed sociaal netwerk opgebouwt.

Prive gezien ben ik ook nog steeds super gelukkig. Het was natuurlijk een gewaagde stap die ik vijf maanden geleden heb gemaakt, om met een Braziliaan te gaan samenwonen die ik amper nog maar 1 week kende. Maaaar ik heb er absoluut geen spijt van! Ik kijk terug op prachtige maanden samen met Lucas. Het was niet altijd even makkelijk, want de Braziliaanse cultuur is een wereld van verschil in vergelijking met de Nederlandse cultuur. Maar dit gaf ook soms grappige situaties, zoals dat mensen onaangekondigt langs komen, eten komen brengen als je ziek bent, dat ik werd omhelst door een vreemde in de kerk, dat de hele bar voor mijn zong met mijn verjaardag en niet te vergeten de zondagen waar ik in de bar genoot van hard gezang onder gitaarbegeleiding door een groep oude mannetjes. Een spontane en voornamelijk warme en sociale cultuur. Ik zal straks weer even flink moeten omschakelen.

Vertrek en aankomst
Op 29 juli 7 uur s´ ochtends Braziliaanse tijd begint mijn reis naar Nederland, op zaterdag 30 juli om 21:25 uur kom ik aan in Nederland. Hier word ik opgewacht door Wendy en ga ik meteen door naar haar huis om even flink te feesten:-) De zondag is voornamelijk uitrusten en ´s avonds vertrek ik naar Bunnik.

Verhuizen
Op maandag 1 augustus wil ik al mijn spullen gaan verhuizen naar een garage in Heiloo. Ik heb hier nog wel wat hulp bij nodig. Zijn er nog mensen die met of zonder auto de maandag mij willen helpen? Ik zou er enorm door geholpen worden. Als beloning zorg ik voor lekker eten en een biertje hoort er natuurlijk ook bij;-)

Laatste week en afscheidsfeest 7 augustus
Van 31 juli tot 7 augustus ben ik nog in Nederland. De maandag is dus volgeboekt met verhuizen, de woensdag zal ik langs oma Woudstra in de middag gaan en de vrijdag waarschijnlijk langs opa en oma Scholten. Op zondag 7 augustus vanaf 14:00 uur wil ik lekker gaan zitten op het terras van cafe de Toog aan de Zaan. Dit is tevens mijn afscheidsfeest, iedereen die mij nog wilt zien voor mijn vertrek naar Canada & Zweden is van harte welkom! Uiteraard ben ik maar een arme student, dus kosten zijn voor eigen rekening. Het adres is: Zuideinde 50, 1541 CE Koog aan de Zaan. Het cafe is makkelijk bereikbaar per trein. Je moet uitstappen bij de halte Koog Bloemwijk, vanaf daar is het zes minuten lopen. Mocht je het niet kunnen vinden dan kan je mij bereiken op 0615907878

Vertrek Canada en Zweden
Op 8 augustus vertrek ik naar Canada om mijn ouders te bezoeken. Op 22 augustus kom ik weer aan in Nederland en op 25 augustus vertrek ik al weer naar Zweden om daar de minor Globalisation Issues te studeren. Echter met kerst en oud en nieuw probeer ik weer even in Nederland te zijn samen met Lucas;-) Mijn nieuwe adres is Zweden is al bekend: Stallvagen 26:1210B, 352 56 Vaxjo. Ik krijg een apartement met 22m2 en dit deel ik ook nog met (een tot nu toe) onbekend persoon. Het zal niet volledige armoe worden, want het apartementencomplex heeft ook een algemeen gedeelte met sauna, fitnesshal, zonnenbanken en studieruimtes. Ik ga wonen op de campus 300 meters vanaf de universiteitsgebouwen.

Nou dit was het weer voor even, voor reacties en vragen ben ik goed bereikbaar op mijn e-mail jisketherockster@hotmail.com of op jiskewoudstra@live.nl.

Dan rest mij alleen nog om iedereen een goede zomervakantie te wensen en hopelijk tot ziens op 7 augustus.

Dikke kus en liefs, jiske

  • 17 Augustus 2011 - 07:09

    Anhur:

    Hey meid! Is lees nu pas heel kort je laatste post over Brazilie! Ik ben benieuwd naar de verhalen!!

    Ik vlieg vanavond naar Stockholm en 24 augustus kom ik in Vaxjo aan. Ik woon zelf ook op campus! Dus we moeten maar zeker afspreken als we daar zijn.

    Heel veel plezier in Canada en tot in Vaxjo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 12257

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: