Zweedse Fika, campus en sjezen door de natuur - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu Zweedse Fika, campus en sjezen door de natuur - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

Zweedse Fika, campus en sjezen door de natuur

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

01 September 2011 | Zweden, Växjö

Lieve allemaal,

Op dit moment ben ik al weer een week in Zweden en ik kan niet anders zeggen dan dat de tijd voorbij vliegt. Een week geleden zat ik nog in de trein van Kopenhagen naar Vaxjo en zat ik met mijn neus tegen het raam aan om het Zweedse landschap te bewonderen. Het is een mooie treinreis die de twee Scandinavische landen met elkaar verbind. Eerst ga je over een hele lange brug heen en zie je aan beide kanten alleen maar water, daarna ellenlange bossen, onderbroken door grote meren en houten huizen.

Eenmaal aangekomen in de stad Vaxjo viel mij meteen op dat het een oude stad is, met nog vele oude gebouwen en in ere herstelde monumenten. Gelukkig stond een welkomstteam van de Linneus universiteit mij op te wachten, want ik had nog geen Zweedse kronen in bezit.

En eindelijk ben je dan op de campus, wat is het groot hier! De huizen en universiteitsgebouwen zijn ruim opgezet met lange lanen en veel groen. Op de campus is groot kasteel genaamd Teleborg Castle. En rondom heb je de kasteeltuinen met veel picknicktafels en mogelijkheden om te zitten. Rondom de tuinen heb je bossen en de grote meren. Als het mooi weer is het hier dan ook heerlijk vertoeven.

Het eerste wat ik gedaan heb is 1.het kopen van een koffiezetapparaat en 2. het aanschaffen van een mooie tweedehands mountainbike. En op deze fiets ben ik al rondom de meren geweest, naar de stad Vaxjo geweest en heb ik al heerlijk door een bos heen gesjeesd. Overal in en rondom Vaxjo vind je mooie fietspaden en zijn er zelfs georganiseerde fietsroutes.

Mijn kamer deel ik met een vlotte, vrolijke Italiaanse die heerlijk kan koken, tenminste het ruikt lekker, nog niet geproefd... De kamer bestaat uit niet meer dan een ruimte met twee bedden, een klein keukentje en een smalle badkamer. Voldoende om een semester te overleven.

Mijn klas bestaat uit minstens 150 personen en we zitten dan ook vaak in de grootste collegezaal. De studenten komen echt overal van vandaan, van Korea tot IJsland, zeer bijzondere setting. Ook de docenten zijn zeer internationaal; 1 uit Duitsland, 1 uit de USA, 1 uit Pakistan en 2 uit Zweden zelf. Het niveau is zeer pittig, maar nog wel te doen. Het is wel een kwestie van het goed bijhouden van je boeken.

En dan komen we bij het studentenleven, ik heb al veel Zweedse vrienden gemaakt door hen uit te nodigen voor een het Zweedse gebruik; "Fika". Samenvatting: koffie, zoetigheid, lachen en kletsen. En verder ben ik vanaf dag 1 bevriend geraakt met een Duitse en Letlandse. Met deze meiden ga ik naar de meeste feesten en uitstapjes.

Zo ik verveel mij nog niet. Maar bezoek is welkom! Als het niet meer dan drie personen betreft dan kan het slapen in mijn kamer, mijn kamergenote vindt dat prima! Wel op voorwaarde dat er eigen slaapspullen worden meegebracht en anders kunnen jullie prima overnachten in de stad Vaxjo. Hier een site met alle informatie voor accomodatie in het Engels: http://www.vaxjo.se/Turistsajt/Visit-Vaxjo-and-Alvesta---startpage/

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat en wie weet zie ik jullie straks hier in Vaxjo;-)

Liefs en Dikke kus, jiske
p.s Ik heb skype!

  • 01 September 2011 - 16:44

    Bouke:

    Is het nog goed gekomen met je boeken?
    Groetjes, Bouke

  • 11 September 2011 - 17:16

    Wendy:

    hey jissie,

    wat leuk dat het je goed bevalt:D wel leuk dat je zoveel internationale contacten tegen komt:D gaaf. ik zal zoals ik al heb gezegd krap bij kas zitten, en dus zal ik even kijken of ik naar zweden toe kan gaan, maar ik ga mijn best doen voor je:D

    ik sta er weer een stuk positiever in. mijn school is begonnen en het is leuk. mijn huisgenoten pushen mij bijna om op stage te gaan:P en volgens school is het geen ramp dat ik mijn herkansingen niet heb gedaan. dus ik kan gaan plannen. ik heb ook net je facebook berichtje gelezen:).

    heb jij nog tips wat je echt moet regelen voor een buitenlandse stage, ik had zelf gedacht voornamelijk aan een visum natuurlijk en inentingen. iets wat je mee moet nemen ofzo?

    en waar begin je als eerste mee met regelen.

    veel groetjes en heel veel liefs wendy en kina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 12254

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: