Zingen uit volle borst en engel van god - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu Zingen uit volle borst en engel van god - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

Zingen uit volle borst en engel van god

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

20 Mei 2011 | Brazilië, Jundiaí

Hoi lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Ik heb verschillende opmerkingen gekregen wanneer ik weer eens schrijf. Ik had er even geen zin in en dit kwam mede door het verlies van de vader van mijn beste vriendin. Op deze manier ben ik er toch achter gekomen dat het ver weg zitten van je familie en vrienden ook negatief kan zijn.

Maar ik heb nu weer zo veel meegemaakt dat ik er wel weer een verslag aan kan wijden. Want van de week ben ik samen met de ouders van Lucas naar de protestantse kerk geweest. Je zult zeggen; is dit nu zo speciaal?! Ja, want ik wist niet wat ik meemaakte. Bij binnekomst begon het al, ik werd vriendelijk naar een andere ingang toegewezen dan de mannen, links zaten de vrouwen en rechts zaten de mannen en in het midden zaten de muzikanten. Muzikanten met trompetten, trambones, violen, fluiten, saxofonen, erg indrukwekkend allemaal. Vervolgens viel het mij op dat elke vrouw een witte doek op het hoofd had, naar wat ik begreep stond dit symbool voor maagdelijkheid. Nadat we tien minuten na een treurig orgelmuziekje mochten luisteren, kwam een oude man naar voren en begon de dienst met gezang. En dit was toch echt iets anders dan ik ken van de kerken vanuit Nederland, dit was echt gezang! Iedereen in de kerk zong alsof zijn leven er vanaf hing en de muziek, echt prachtig! Ik kreeg er kippenvel van.

Daarna ging iedereen in de kerk op de knieeen om te bidden. En hier kennen ze niet het stille gebed, maar iedereen praat hardop en plotseling begon een man heel hard te praten in zijn gebed en iedereen hield op met zijn gebed en riep alleen; Gloria Deus, Santos Deus, Gloria Deus, Santos Deus. En dit hield denk ik wel 15 minuten aan. Vervolgens begon de oude man met zijn preek en hij begon met heel zacht te praten en dit ging steeds harder en harder en iedereen in de kerk riep ook steeds harder gloria deus. En tegen het einde van de preek was de man gewoon aan het schreeuwen met de handen in de lucht en iedereen in de kerk schreeuwde ook Gloria Deus, Gloria Deus! Ik dacht straks krijgt de arme man nog een hartaanval. Iedereen om mij heen raakte in een extase en bleef maar gloria deus roepen.

Vervolgens waren er 4 mensen die in een microfoon naar god toe bidden en vertelde over hun verdrietige situatie, over dat tante Gina ziek was en of god hun niet een groter huis kon geven, want er was een tweeling geboren en over of god hen niet geld kon geven voor een nieuwe televisie, want die was kapot gegaan en dit bleef maar door gaan. En eindelijke werd dit onderbroken door de muziek en zong iedereen weer in volle borst mee en was de dienst afgelopen. Enigzins opgelucht dat ik kon gaan pakte ik mij spullen, maar nee plosteling werd ik omhelsd door een vreemde vrouw die heel hard begon te bidden in het Italiaans en mij maar bleef vast houden en alle mensen in kerk stonden mij aan te kijken en iedereen begon Gloria Deus roepen, ik werd er gewoon rood van. Wat bleek de vrouw dacht dat ik een engel van god moest zijn met mijn blonde haar en mijn vreemde taal... Goed, dit ook weer meegemaakt, ik ben blij dat Lucas atheist is.

Komend weekend gaan Lucas en ik verhuizen naar een ander huis, 1 straat verderop. De reden is omdat we te horen hebben gekregen dat onze huisbaas ons huidige huis terug wil. Omdat haar schoondochter, die met kind en man bij haar woont, felle ruzie met haar heeft gehad en niet meer wilt samenwonen met haar schoonmoeder. Even flink zuur voor ons, maar gelukkig vonden we afgelope week een nieuw huis. Helaas is het huis wel flink kleiner dan we nu hebben, 1 grote slaapkamer, 1 grote keuken en een badkamer, maar we hebben wel super mooie binnenplaats met prachtige bomen erbij gekregen. Dit moeten we wel delen met een familie die van de indianen afstammen, maar dit vind ik alleen maar prachtig. Want ze houden erg van muziek, ze spelen gitaar, zingen en ze hebben ritmegevoel waar ik u tegen zeg.

Mijn laatste maanden in Brazilie gaan nu voor mij in. Dit maakt mij aan de ene kant erg verdrietig, want ik zal Lucas straks vier maanden moeten missen(hij komt in December naar Nederland). Daarnaast heb ik het prima naar mijn zin met mijn werk met de kinderen in de sloppenwijk en ook hier heb ik vrienden gemaakt. Maar de andere kant is dat ik straks mijn familie en vrienden uit Nederland weer zie:-)

Volgende week vieren Lucas en ik onze verjaardag met een feest in een groot huis, wat we mogen lenen van de neef van Lucas en over twee weken gaan we samen camperen in Trinidade, een prachtig strand omringt door een tropisch regenwoud. Mochten jullie post willen versturen dan kan dit het beste naar Costa Azul 290, 13213076, Distrito-Industrial, Jundiai-SP, Brazil

Ik denk aan jullie en wacht op reacties. Dikke kus en liefs, jiske











  • 22 Mei 2011 - 10:28

    Sylvia:

    Hoi Jiske, dat lijkt me een heel interessante kerkdienst. Veel plezier met je laatste maanden in Brazilië.

  • 22 Mei 2011 - 15:38

    Wendy:

    hey jissie,

    ik heb lang niet op je emails gereageerd. ik heb het heel druk. maar dat begrijp je denk ik wel. ik mis je enorm. ik hoop dat je het daar super naar je zin hebt. ik ben ook bezig met stage te regelen nu voor naar het buitenland.

    momenteel staat nigeracua ( ik kan het niet goed spellen:P) boven aan de lijst. dat ligt iets boven brazillie.

    Met mijn moeder en mij gaat het momenteel goed. mensen staan gelukkig echt klaar voor ons. Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen van uit brazilie. Ik vind het super tof dat je het nog steeds zo goed met Lucas kan vinden, ik had zo wel mijn twijfels maar dat wist je ;).

    Ik hoop dat je er toch maar even echt van gaat genieten in brazillie, maar, ik zal blij zijn als je hier weer even maar een maandje weer bent. ;) :P dan ben je alweer weg :P

    gaaf hoor. veel groetjes en ook aan lucas, en houdt je taai!

    veel groetjes Kina en Wendy

  • 23 Mei 2011 - 15:03

    Tanita:

    Hey Jis,
    Met mij alles goed. Het is alleen uit tussen Martijn en mij. Het lukte gewoon niet meer.
    Nog heel veel plezier in Brazilië de laatste maandjes en ik zal je een kaartje sturen.
    Kusz!!

  • 23 Mei 2011 - 18:02

    Bouke:

    Hoi zus,

    Wat een verhaal weer. Dus je werd al voor engel aangezien ha ha. Wat een hysterische boel daar. Maar dat is volgens mij ook niet heel ongebruikelijk daar.

    Toch is het ergens wel goed dat er een god is voor het geval je televisie stuk gaat :P Tsjaa, wat is er dan overgebleven van de eenvoudige komaf van Jezus. Zijn ouders hadden ook geen TV he?

    Afgelopen weekend heb je mijn spinazie biefstuk specialiteit moeten missen. Die had ik maar weer eens gemaakt aangezien Tieme en Sylvia te gast waren. Ze zijn speciaal komen aanfietsen afgelopen zondag.

    Komend weekend ga ik wederom met ze naar Dokkem Open Air. Dat wordt vast weer leuk.

    Zie ik je weer eens op Skype?
    Groetjes, Bouke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 12435

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: