Carnaval,blote billen en vast in de modder - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu Carnaval,blote billen en vast in de modder - Reisverslag uit Jundiaí, Brazilië van Jiske Woudstra - WaarBenJij.nu

Carnaval,blote billen en vast in de modder

Door: jiskewoudstra

Blijf op de hoogte en volg Jiske

11 Maart 2011 | Brazilië, Jundiaí

Hoi allemaal!

Deze week heb ik voor eerst het echte carnaval meegemaakt! Prachtige Brazilianen in de meest mooie, creatieve creaties kwamen langs in een sambadansende optocht. Brazilianen zijn trots op hun bruine lichaam en die showen ze graag tijdens dit evenement. Veel blote billen en je ziet zelfs vrouwen die alleen geschminkt zijn en verder alleen de kleren van de keizer aan hebben. Elke sambaschool kiest voor een geschiedenisthema en beeld dit dan vervolgens uit in een optocht, zo zag je het romeinse tijdperk, de oertijd en afrikaanse slavernij terug komen. Het is een wedstrijd en iedereen danst alsof zijn leven er vanaf hangt.

Maaaar... Het is helaas niet alleen positief. Veel families besparen maanden op melk,goede voeding, schoolboeken voor de kinderen, om deze prachtige kleren te kunnen betalen. En in de grote steden als Sao Paulo en in Rio is carnaval alleen voor de rijke mensen, want je betaalt je namelijk blauw aan een ticket voor een plaatsje op de tribune. In Jundiai waar ik carnaval vierde was het gelukkig wel mogelijk om gratis een optocht te bekijken, wel moest ik hiervoor staan, want de tribune was "natuurlijk" alleen voor de politiek en de rijke elite(terwijl er genoeg lege plaatsen waren!)...:-s

In Brazilie is het verschil tussen arm en rijk erg groot en dit zie je dagelijks terug in het straatbeeld. Op de school waar ik werk probeer ik elk kind te motiveren om na te denken over zijn/haar toekomst en probeer ze te laten geloven dat ze een toekomst hebben. Maar hebben ze daadwerkelijk wel kans op veelbelovende toekomst? Want als je opgroeit in een sloppenwijk, heb je dan dezelfde kansen als een kind wat opgroeit in een rijke met muren omringde communie? Dit is een vraagstuk waar ik erg mee worstel. In Brazilie is nooit veel geinvesteerd in onderwijs en gezondheid, hierdoor is een bloeiende industrie gestart op gebied van privescholen en priveziekenhuizen. Maar hierdoor is verschil tussen arm en rijk ook grote geworden.

Lucas werkt in een publieke school en hij vroeg vorige week aan zijn studenten wat hun droom was voor de toekomst, sommige studenten schreven "elke dag brood op de plank." Soms is het moeilijk om positief te blijven over de situatie in dit land, maar elke dag als ik de lachende vrolijke gezichtjes zie van de kinderen waar ik mee werk, dan krijg ik weer volop energie!

Afgelope twee weken heeft het veel geregent in de staat Sau Paulo, pas sinds drie dagen schijnt weer volop de zon. Hierdoor zijn de onverharde wegen in de wijk waar ik woon veranderd in modder. Van de week hebben we dat geweten, de auto bleef vast hangen in de modder en er zat niks anders op om met onze slippers de modder in te stappen, om de auto voort te duwen. Gelukkig komt dan de hele straat aan lopen om te helpen, haha:-)

Ik geniet nog steeds van dit bijzondere land, want de mensen zijn altijd vrolijk en als de zon schijnt dan bevind iedereen zich ook buiten, echt heerlijk! Daarnaast geniet ik volop van de vlinders en de mooie bergen.

Dit was het weer voor deze keer, ik hoop dat het in Nederland allemaal goed gaat!

Dikke kus en Liefs, Jiske










  • 14 Maart 2011 - 11:22

    Wendy:

    hey lieverd,

    tjah, ik moest nog aan je denken, je zag inderdaad opnames in het nieuws van carnaval in brazilie ( zoals elk jaar). van alle verhalen die ik van je hoor is het grootste gedeelte van de mensen dus arm. ik dacht altijd dat er ook een hele grote middenklasse was? is dat dan niet zo?

    hier is het eindelijk ook een beetje lekkerder. het is nu +- 13 graden. lekker dus. ik worstel met school omdat ik deze periode totaal niet interresant vind qua onderwerpen.

    kus mij

  • 14 Maart 2011 - 18:23

    Arieke:

    He lieve Jis,

    Jill en ik waren 7 maart een jaar samen en hebben dit gevierd met een weekend weg. We waren in Groesbeek en hebben het heerlijk gehad. Nu bijna oma haar 90ste verjaardag en het lijkt mij leuk om een verhaal te maken met een hoop van haar spreuken. Dit moeten we nog realiseren, ik hoop dat dit de 20ste kan bij An, die viert dan haar verjaardag voor de neven en nichten.
    Wat een verhaal zeg over het carnaval.
    Erg dat het verschil tussen rijk en arm zo duidelijk is. Tja daar sta je dan helemaal niet bij stil. Dan hebben wij het hier toch goed. Tenminste dan bedoel ik wij, onze familie en vrienden want ook hier zijn er mensen genoeg die niet veel hebben natuurlijk. Nou wijffie, succes en geniet van de kleine dingen!

    X Arie en ook een dikke kus van Jill

  • 15 Maart 2011 - 12:47

    Elisa:

    Lieve Jiske,

    Fijn om te horen dat het nog steeds naar je zin hebt, ondanks het weer en de grote klassenverschillen. Zo te horen is Carnaval echt iets waar de brazilianen maanden lang naartoe leven en wat ten koste gaat voor goede voeding voor de kids. Maar aan de andere kant is die periode nu gelukkig voorbij.
    Hier gaat nog steeds alles zijn gangetje met jack en mij. Tijgertje is net naar de dokter geweest voor een onstoken lippie, maar alles komt goed! Voorderest pas ik veel op lieve kindertjes!

    Liefs, Elisa

  • 15 Maart 2011 - 20:23

    Marja:

    heey schatje,
    carnaval is gaaf jammer dat de mensen dan weer gaan bezuinigen op de dingen die ze juist nodig hebben.
    vind het knap van je dat je je zo sterk houd.

    hier in noord holland gaat het wel op beetje trubble in paradice met mij en igermo maar dat overleef ik wel.
    en als je thuis komt zijn er miss wat veranderingen. hahah nee hoor grapje. ik mis je en hoop dat het goed gaat. i love you big kiss marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Momenteel ben ik voor een semester aan het studeren in Zweden. Je kan alles in mijn blog lezen over mijn laatste avonturen en gebeurtenissen.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 12433

Voorgaande reizen:

26 Januari 2011 - 30 Juli 2011

Een nieuwe cultuurervaring

Landen bezocht: